Производството, търговията и консумацията на месо и влиянието им върху глобалните проблеми

 

Концентрация , Експанзия и Mонополни цени

Свидетели сме на масово, индустриално, глобално организирано производство на месо.

Но дали недостатъчно информираният консуматор би могъл да знае за непосредствената му връзка с унищожаването на горите в Бразилия и Аржентина, за влиянието на аграрния експорт върху бедността и глада в страни като Камерун и Гана, върху насилствената изселническа политика, за изчезването на разнообразието, породите, сортовете, за ключовата роля на транснационалните концерни върху аграрната политика, или за последствията за околната среда и климата?

И дали хората по света разбират, че изхранването им не е частен въпрос?

Индустриалното производство на месо бе развито в миналото в индустриалните страни от Америка и Европа, на база ниски цени за енергия, евтини земя и фураж. Днес цените на енергията, земята и фуража формират високи производствени разходи. Това е довело до съвършено нови рамкови условия за бизнеса с месо.

В Азия стават най-големите промени. През последните 13 години, тук консумацията на месо рязко се повишава, а с това и търсенето, водещо до един огромен пазар. Само Китай и Индия, отговарят през този век за 70% от нарастването на търсенето на месо.

На това търсене се отговаря със съответното предлагане, но как се постига то и кой го прави са ключови въпроси?

През 2013 г. световното производство на месо е 308,2 млн. тона, в т.ч. 68,1 млн. т. говеждо, 106,4 млн. птиче, 114,2 млн. т. свинско и 13,8 млн. т. агнешко и козе месо.

Консумацията на месо на глава от населението през 2013 година в кг. е

  • 43,1 кг. средно за света ( 79,3 кг. в развитите страни и 33,3 кг. в развиващите се страни

Световната търговия с месо през 2013 година е 30,2 млн. тона.

През 2019 г. се очаква производството на свинско и птиче месо да достигне 130 млн.т. Тук се прилага формулата: по-малки животни – по-големи количества.

Международната търговия с месо нараства средно с 4% годишно и световния пазар за месо се контролира естествено от развитите страни, независимо, че основното търсене идва от развиващите се страни.

Известно е, че по дефиниция печалбите в месопроизводството са малки, това отлично знае всеки селянин от Балканите, но големите фирми, подкрепяни от мощни банки са превърнали тази жизненоважна за човека дейност в брутален, глобален бизнес. И тук както във всяка сфера е наложена тенденцията на окрупняване и концентрация. Изградени са силни концерни, които по каноните на глобалния капитализъм търсят монополни печалби, влагат финансов ресурс и контролират цялата верига на месопроизводството – от фермата до хладилника на консуматора. Не всички имат все още хладилници разбира се.

Масовото производство води до безпардонна интензификация, ефективност на всяка цена, снижаване на разходите. На едно място се отглеждат все повече животни, като те биват по-бързо и с по-малко отпадък обработвани.

Втората опора на концентрацията в месопроизводството е експанзията. Тя върви по линия на междуфирмените сливания и закупуването на фирми-конкуренти. Тук нито една сделка не би могло да се осъществи без участието на голяма инвестиционна банка. Или големите играчи-банки, методично създадоха истински, мощни концерни в областта на месопроизводството.

Два подходящи примера с глобални мащаби:

През 2013 г. китайската Shuanghui International Holdings , главен акционер в най-големия производител на месо в Китай, закупи за 7,4 мрд. $, американската фирма Smiethfield Foods, в пакет с 2,4 млрд. дълг. Много важно е да знаем, че посредник по тази сделка бе

Goldman Sachs, САЩ. Възложител по сделката е продаващата американска фирма, но Goldman притежава и 5 % дял във фирмата-купувач от Китай. Освен всичко, Goldman Sachs е и голям играч на пазара за суровини, включително и в хранителния сектор. За тази инвестиционна банка от Уолстрийт би могло да се напишат томове. Тя е активна и с присъствие навсякъде. Включително в Европейския съюз и в Европейската Централна банка.

Друг голям транснационален концерн в бизнеса с месо, създаден също с помощта на глобалните инвестиционни банки е JBS от Бразилия, станал номер едно световен производител на говеждо месо, след успешни покупки на конкурентите си в Австралия, Европа и САЩ. А през 2013 г този бразилски концерн закупува една от дъщерните фирми на конкурента си в САЩ, Marfig, и се превръща във водещ световен концерн и при производството на птиче месо. Накратко – през 2015 година JBS притежава кланици с огромни капацитети: за 70 000 свине, 85 000 говеда и 12 млн. птици ДНЕВНО! След обезкостяването на тези животни, месото бива доставяно в 150 страни на света.

Така са създадени невероятни многонационални, монополни структури, които по пътя на експанзията и концентрацията не дават никакъв шанс за оцеляване на малките производители. Те имат и допълнителен косвен ефект, като унищожават източниците на доход за по-бедните (изземват им поминъка) и успоредно с това свиват гамата на предлагане към потребителя. И всичко това в името на една единствена цел: осигуряване на големи монополни печалби за акционерите и останалите финансови донори в този безмилостен бизнесмодел.

Но в него са се включили и други играчи, които участват във всички бизнес игри, а именно застрахователите. Заводите за угояване днес поемат до 100 000 животни. Рисковете от зарази са високи , както в производството, така и при транспортирането. Така изградената производствено-търговска система е толкова голяма, че тя е и силно уязвима. В случай на природно бедствие, голямо наводнение например, тя би спряла да функционира. Това е и добре дошлия повод, застрахователните концерни да участват активно със специфични договори и в бизнеса с месо. Остава ни да си отговорим, кой носи всички тези разходи?

И нека накрая споменем все пак концерните, които стоят най-отпред в десетката, на видимо място в тази мрежа от международни, глобални монополисти в бизнеса с месо. Те са:

JBS, Бразилия, Tysonfood, САЩ, Cargill, САЩ, BRF, Бразилия, VION, Дания, Nippon Meat Packers, (Япония), Smiethfield Foods, САЩ, Marfig, Бразилия, Danish Crown, Дания и Hormel Foods, САЩ.

Следва втора част

По материали на Фондация „Хайнрих Бъол“ , Германия

Ексклузивно в Bradva.bg

 
loading...
 
 

 

ХОРОСКОП


Овен

Телец

Близнаци

Рак

Лъв

Дева

Везни

Скорпион

Стрелец

Козирог

Водолей

Риби