ВОЙНАТА МЕЖДУ САЩ И КИТАЙ Е ЖЕСТОКА! ЕВРОПА Е В ТЕЖКА ЗАВИСИМОСТ! ВИЖТЕ

Последствията от икономическата война между САЩ и Китай за европейските концерни за луксозни стоки   

Китай успя за 30 години да създаде една средна класа, наброяваща над 380 милиона души.

Наред с много положителни вътрешни фактори, за това много допринесе и глобализацията в света, която умните експерти съвсем точно определят като политически проект на САЩ.

Това е една много интересна и голяма тема и етап от световното развитие, който в крайна сметка съдържа и едно такова състояние в американската икономика, наречено още през 2003 година – „Китайския Шок”.

Усилията на актуалния американски президент, уточняваме, че той е само модератор на новата политика на САЩ,  да постави търговски бариери пред китайския износ и възпиране на застрашително нарастващата икономическа мощ на Китай, са част от една по-голяма, силова игра. Това е играта за световно надмощие и това, кой ще упражнява хегемония не само в Азия, но и на много пазари, включително валутно финансовия, само след 13-15 години? Китай е въоръжен с много силни козове в това съревнование и има стратегия в следващите 30 години да се наложи като Глобална икономическа и Технологична сила в света.

Китай притежава вече най-големия пул от мозъци в света, прилага най-бързите скорости в строителството на високи сгради, аутобани, мостове и тунели (или е световен рекордьор по създаване на инфраструктури), от 2014 година е в състояние да развива технологично производствената си база, без външни, западни инвестиции, китайците разбират същността на парите като енергия и знаят по стари традиции да работят с тях, знаят да правят пазари, разполагат с най-големия национален пазар в света, без който днес не би могъл да съществува нито един успяващ глобален концерн. Китайското население знае да пести и има най-високата спестовна квота в света от 40%.

Това е единствената държава, освен САЩ, успяла да създаде три огромни глобални ИТ концерна, които не допускат външно влияние и с помощта на държавата ги развиват и пазят. Защото техните създатели на време осъзнаха, че не този, който има най-добрите алгоритми ще е водещ през 2033 година в света, а този, който разполага с най-голяма банка от данни – разбирай с най-много хора в своята мрежа! Китайците знаят, че основната “суровина на бъдещето” ще е информацията, главното конкурентно оръжие ще е знанието, което ще се превърне и в истинските пари!

За сега Китай е на второ място след САЩ в работата по проекта за бъдещето – Изкуствен Интелект, но всички анализи сочат, че само след 10 години, китайците ще са водещи и в тази сфера, като обеми и качество. А през 2035 Китай ще е водещ и при електромобилите и при 5-Г системата, когато всички транспортни средства в страната ще бъдат вързани със софтуер и хардуер в една мрежа. Китай използва много умно баланса между пазар, иновация, външна експанзия и централизирано планиране и стратегическо управление. Китайците изцяло са копирали американската концепция от строежа на аутобаните, през планирането на градовете, до схемата, по която с помощта на държавата се създават глобални концерни.

Те имат интелигентен елит, който знае, че не са открили топлата вода и през последните 30 години, с позволени и непозволени средства, извадиха от бедност над 500 милиона души, завладяха почти цяла Африка, и създадоха една невероятна заетост у дома, допускаща при едно население от 1 415 милиона, само 4% безработица. Или китайците освен, че са пестеливи, са и много работливи. По много показатели те са вече много напред, но нека споменем и туризма. През миналата години китайските туристи зад граница са около 125 милиона!? Прогнозите са, че в следващите пет години, общият брой на китайските туристи ще надхвърли 650 милиона души. A пазарът на вътрешния туризъм в Китай през 2019 ще надмине 800 милиарда долара.

Но освен, че активно пътуват, китайските туристи и пазаруват. Те обичат хубавите, качествени, уникални неща, обичат да правят семейни подаръци и така достигнахме до темата на тези страници – кой е главният купувач на луксозните стоки на европейските специализирани концерни? Известно е, че китайците гледат на Европа като на Цивилизация и с предпочитания и пазаруват от и в европейските страни. Статистиките показват, че 70% от своите покупки на луксозни стоки те правят при европейски Фирми Брандове.

За да бъдем по-конкретни, хвърляме бегъл поглед към излезлия на 19. октомври пазарен анализ на именитата, естествено глобална американска (коя друга..?) инвестиционна банка Morgan Stanley, която отчита едно спадане на потреблението в Китай през последните три месеца. Спаднали са покупките на автомобили (но в Китай годишно се купуват по 26 млн такива, при изградени рекордни мощности за 40 милиона!), спаднали са продажбите на жилища (как няма да спаднат, когато през последните три години цените им се повишиха според локацията с 100 до 200 %, а се повиши и изискването към финансирането им с повишен дял от личен капитал..).

Това е известно още от 2016 година, защото в Китай има  голям „балон” в цените на недвижимостите. През второ полугодие има сериозен спад и на Шанхайската фондова борса. Или в известна степен, независимо, че тези проблеми са вътрешно предопределени, но няма да съборят Китай, резонно е да се смята, че те са и отражение на икономическата война, която администрацията с говорител Тръмп, започна преди една година срещу оценявания за особено опасен конкурент  Китай.

Китай има приета стратегическа програма за създаване на Глобален Китай, по цялата планета, в Космоса, по моретата и под водата. За разлика от американския глобализъм, който освен на долара като световна резервна валута, се държи на постоянни дестабилизационни малки и средни войни, нон-стоп по земното кълбо, и е районирал земята на няколко стратегически военни зони и командвания, и я е „обкичил” с 852 военни бази, Китай е шампион в производството, иновацията, търговията и до момента, съвсем интелигентно и умно не е взел пряко участие в нито един военен конфликт и е единствен от Големите Играчи, който не плаши с ракети и ядрени заряди всички нас! Това не би трябвало никой да омаловажава и  да не забравяме как  мизерно и жестоко протече миналия век?!

Американската инвестиционна банка отбелязва в своя доклад, че 33% от реализацията на всички европейски концерни за луксозни стоки се осъществява с китайци. Това е един много висок дял  и ни навежда на мисълта, че ако Тръмп е президент на Китай, той веднага би забранил тотално покупките на тези луксозни стоки. Но понеже той дава тон, като през септември обяви вносни мита за китайски стоки на обща сума от 250 млрд.$, а  подготвя и втори пакет от мита за още 250 милиарда, в Китай се появи сега и един вторичен бумерангов ефект.

Вторичен, защото, според доклада на американската банка, от 1-ви януари 2019 в Китай влиза в сила нов закон, насочен срещу подаването на китайски поръчки към чужбина, включително и по интернет (в Китай този способ се нарича „Daigou”). Оценката е, че чрез Daigou се осъществява в Китай 20% от целия внос на луксозни стоки. Анализът подчертава, че Китай държи на практика със своите поръчки 34% от световния пазар на луксозни стоки. Елементарна е сметката, че като пресъхне „Daigou” през 2019 година този пазар би се свил с поне 7%. А да не говорим, че едно от последствията на глобализацията бе, че ако в Азия и особено в Китай, най-големият печеливш бе новата средна класа, тази класа в европейските страни, а и в САЩ не само губи покупателен потенциал, но и намалява?

Но нека споменем някои от големите потърпевши в Европа. Хората ги знаят от витрините на магазините и от рекламите по филмите и обществените места, където се движат платежоспособни хора. Швейцарските концерни за часовници Swatch и Richemont са изложени на най-голяма китайска зависимост, със съответно 52% и 42% китайска квота в годишните им продажби? „Kering” е с 37%, Prada e с 36% китайски дял в реализацията си. Moncler  и Tods от Милано са на “китайско течение” с по 30 и 28%.

LVMH от Франция (включва Louis Vuiton, Givenchy, Marc Jacobs, Celine, Moet&Chandon, Henessy, Heuer, Tablot, TAG) един конгломерат за мода, кожени изделия, вина и коняци, часовници, бижута, парфюми и козметика е с 31% китайска зависимост. В най-добра позиция е само Hugo Boss – 13% .

Но защо Morgan Stanley прави този анализ? За да дава съвети на инвеститорите, как се движи курса на тези борсово котирани концерни. Акциите на Swatch и Richemont, например са спаднали от 1.07.  до 19.10.2018 на борсата в Цюрих с по 33 и 30%. Повече подробности и цифри са ненужни. Ясни са последствията, когато в една силно обвързана и преплетена от разностранни връзки световна икономика, как като се дръпне конеца на едно далечно място, чорапът започва да се разплита повсеместно.

За китайците е успокояващо, че те вече си произвеждат всичко сами, независимо, че се пишe, че луксозните, качествени стоки в Китай са по-скъпи. Но в Китай си има и централизиран мениджмънт.

И отново от този доклад разбираме, че китайското правителство възнамерява, успоредно с новия закон да въведе и редица облекчения

в страната, като намаляване на данъка върху оборота, по-високи възможности за снемане на разходи от подоходния данък, понижаване на някои социални вноски и други. Или понеже все пак има някакъв център и надзор, ще се търси ефикасен баланс между ценообразуване, доходи и стимулиране на платежоспособността.

И като добавка към всичко това се съобщава, че на китайските митници вече е засилен вносния контрол на луксозни стоки спрямо пътуващите. Което неминуемо ще увеличи бумеранговия ефект към луксозните европейски стоки. И ако войната продължава, а няма изгледи да спре, би дошъл момент, в бъдеще и на китайците и на европейците с практически мероприятия да им подскажат, че във време на война, не е прилично да се мисли за луксозни стоки?!

Автор: Kayser, 29.10.2018

Bradva.bg

По данни на борсата във Франкфурт, Германия

 
loading...
 
 

 

ХОРОСКОП


Овен

Телец

Близнаци

Рак

Лъв

Дева

Везни

Скорпион

Стрелец

Козирог

Водолей

Риби